Wyższe opłaty za jazdę niemieckimi autostradami.

Niemiecka Rada Federalna uchwaliła piątą nowelizację ustawy o pobieraniu opłat za użytkowanie dróg federalnych. Już od 1 stycznia 2023 roku, obejmie ona taryfy opłat drogowych.
Opłaty te będą związane z emisją CO2 i wytwarzanym hałasem. W wyniku podwyżki, do niemieckiego budżetu, wpłynie około 800 mln euro. Dodatkowe środki mają zostać przeznaczone na rozwój infrastruktury drogowej, kolejowej jak i wodnej. W planach niemieckiego rządu jest także rozszerzenie obowiązku uiszczenia opłat drogowych o pojazdy cięższe niż 3,5 tony od 2024 roku. Do tego czasu opłaty obejmują pojazdy o masie powyżej 7,5 tony.
Stawki opłat drogowych (w centach za kilometr) od 1 stycznia 2023 roku:
Klasa emisji spalin Euro 6:
-od 7,5 do 11,99 ton – 9,8c
-od 12 do 18 ton – 14c
-powyżej 18 t do 3 osi – 18,1c
-powyżej 18 t od 4 osi – 19c
Euro 5 i EEV1:
-od 7,5 do 11,99 ton – 12,6c
-od 12 do 18 ton – 17,7c
-powyżej 18 t do 3 osi – 22,1c
-powyżej 18 t od 4 osi – 22,9c
4 i Euro 3 + PMK 2:
-od 7,5 do 11,99 ton – 14,2c
-od 12 do 18 ton – 18,8c
-powyżej 18 t do 3 osi – 23,9c
-powyżej 18 t od 4 osi – 25,4c
Euro 3, Euro 2 + PMK 1:
-od 7,5 do 11,99 ton – 17,1c
-od 12 do 18 ton – 22,6c
-powyżej 18 t do 3 osi – 29,3c
-powyżej 18 t od 4 osi – 31,6c
Euro 2:
-od 7,5 do 11,99 ton – 19,6c
-od 12 do 18 ton – 24,6c
-powyżej 18 t do 3 osi – 32,3c
-powyżej 18 t od 4 osi – 34,9c
Euro 1, Euro 0:
-od 7,5 do 11,99 ton – 19,7c
-od 12 do 18 ton – 24,8c
-powyżej 18 t do 3 osi – 32,8c
-powyżej 18 t od 4 osi – 35,4c