Inteligentne tachografy drugiej generacji

Latem tego roku Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie dotyczące tachografów nowej generacji czyli Smart II. Szereg zmian w nowych urządzeniach ma ułatwić kontrolę czasu pracy kierowców, kabotaży oraz dotychczasowych obowiązków zawartych w Pakiecie Mobilności.
Od 23 sierpnia 2023 roku wszystkie nowo zarejestrowane samochody ciężarowe będą musiały być wyposażone w tachograf 2-giej generacji. Tachografy Smart II dysponują m.in. większą pamięcią na dane oraz automatycznie rejestrują przekroczenia granic. Dają też możliwość odnotować w pamięci tachografu załadunki i rozładunki. Najważniejszą zmianą jest jednak możliwość zdalnego sczytywania naruszeń i niektórych manipulacji za pomocą technologii DSRC. Ta funkcjonalność pozwoli inspektorom drogowym na selekcję pojazdów podlegającym kontroli.
W ciężarówkach wyprodukowanych przed czerwcem 2019 roku tachografy trzeba będzie wymienić do końca 2024 roku. Obejmie to tachografy analogowe oraz nieinteligentne tachografy pierwszej generacji. Końcowy etap zmian nastąpi w sierpniu 2025 roku kiedy już wszystkie pojazdy o DCM powyżej 3,5 tony będą musiały być wyposażone w inteligentny tachograf drugiej generacji. Przypominamy, że wymogi te obejmują tylko transport międzynarodowy.