05 sty

Zmiany w 2023 roku

Początek roku zwykle przynosi zmiany i nie inaczej jest teraz. Zmianą uległy m.in. niektóre przepisy, w nowelizowanej co 2 lata, konwencji ADR.  Od 1 stycznia firmy, które nadają towary niebezpieczne, muszą posiadać konsultanta ds. bezpieczeństwa. Rozszerzono też obowiązek posiadania automatycznych gaśnic w komorze silnika oraz ochrony termicznej o pojazdy przemysłowe przewożące niektóre łatwopalne ciecze i gazy.

                Nowy rok przyniósł  też podwyżki opłat drogowych nie tylko w Polsce. W Austrii podwyżka opłaty wyniosła około 2.8 %, we Francji opłaty wzrosły od około 4,5% do ponad 6% w zależności od zarządcy dróg, w Hiszpanii wzrost jest najwyższy: od 2 do nawet 9% w zależności od zarządcy.

                W Austrii, od 1 stycznia, transport odpadów o masie powyżej 10 ton, na trasie przekraczającej 300 km, nie może być przewożony przez ciężarówki tylko m.in. przez kolej. Pojazdy ciężarowe będą dopuszczone do takiego transportu jedynie w przypadku gdy inny środek transportu nie jest w stanie zapewnić odpowiednich zdolności przewozowych lub przyjazd i odjazd z punktów załadunkowych trwa o 25% dłużej niż transport  drogowy.

                Noworoczne poszerzenie strefy Schengen o Chorwację jest bardzo ważną informacją dla niektórych przewoźników. W praktyce oznacza to, że na niektórych granicach Chorwacji nie będzie kontroli. Z utrudnieniami muszą liczyć się transportowcy realizujący przewozy w Wielkiej Brytanii o czym już wcześniej pisaliśmy https://mawex-biuro.pl/2022/12/28/wielka-brytania-zmienila-przepisy/

Wyliczamy wyrównanie płacy minimalnej za pracę na terenie innych państw UE

spedycja

Posiadamy własnego tłumacza we Francji, którego posiadanie rekomendujemy po zmianie przepisów.