Kontrola trzeźwości

Sejm i Senat pracują nad ustawą, która upoważni pracodawców do przeprowadzania prewencyjnej kontroli pracowników pod kątem obecności w organizmie alkoholu lub innych środków o podobnym działaniu w sytuacji gdy będzie to niezbędne do zapewnienia ochrony zdrowia i życia pracowników, osób trzecich lub do ochrony mienia.
Pracodawcy będą musieli poinformować swoich pracowników o wprowadzeniu i zasadach kontroli trzeźwości lub o kontroli na obecność środków o podobnym działaniu nie później niż na 2 tygodnie przed jej wprowadzeniem. W przypadku nowych pracowników informacja taka musi zostać przekazana przed dopuszczeniem do pracy w formie papierowej lub elektronicznej.
Kontrole trzeźwości muszą być przeprowadzane jedynie przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego. W sytuacji gdy zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu przekroczy 0,1 mg/l stwierdza się stan po użyciu alkoholu, a powyżej 0.25 mg/l – stan nietrzeźwości. Pracownik u którego stwierdzono stan po spożyciu alkoholu lub innych środków o podobnym działaniu automatycznie zostanie niedopuszczony do pracy. Osoba zatrudniona będzie miała prawo żądać ponownego przeprowadzenia badania przez uprawniony organ ochrony porządku publicznego.